Jeśli chcemy, aby ochrona z naszej polisy dotyczyła w szczególności wyposażenia i związanych z nim napraw, konieczne jest wykupienie usługi assistance. To nic innego jak pakiet, w ramach którego mamy zagwarantowaną pomoc, gdy zepsuje się kran, przestanie działać telewizor czy dojdzie do uszkodzenia roweru w czasie jazdy.
Assistance - na czym polega i co obejmuje?
Pomoc ślusarza, elektryka czy informatyka to niezbędny element ubezpieczenia szczególnie tych mieszkań, których wyposażenie jest wartościowe. Oprócz zalania czy kradzieży z włamaniem nie mniej szkodliwa jest awaria sprzętu RTV/AGD/PC. Dzięki assistance otrzymamy zwrot kosztów za jego naprawę.
W polisie mieszkaniowej pakiet pomocowy ma różny zakres, który jest ustalany przez towarzystwo. Ubezpieczony decydując się na takie rozszerzenie, otrzymuje od razu cały pakiet świadczeń – podobnie jak zdarzenia losowe w ubezpieczeniu murów (pożar i inne ryzyka). W zależności od ofert towarzystwa usługę assistance można wykupić w szerszym pakiecie lub w pojedynczej formie wybierając któreś z poniższych:
- domowe (home assistance) – to usługa typowo interwencyjna, umożliwia nieodpłatne wezwanie do awarii ślusarza, hydraulika, technika urządzeń grzewczych, elektryka i innych specjalistów, gwarantuje naprawę sprzętu elektronicznego i sfinansowanie części zamiennych,
- katastroficzne – w razie pożaru mieszkania polisa z takim assistance gwarantuje m.in. dozór mienia, transport ubezpieczonego, zakwaterowanie w hotelu lub innym lokalu zastępczym, opiekę nad zwierzętami domowymi,
- medyczne – obejmuje „naprawę zdrowia”, a dokładnie wizytę lekarza lub pielęgniarki, transport medyczny, dostarczenie leków, opiekę pielęgniarską po rehabilitacji, pomoc psychologa,
- informatyczne – odzyskanie danych w następstwie awarii sprzętu PC, zapisanych na twardym dysku, dostęp do infolinii informatycznej,
- rowerowe – naprawa roweru po wypadku rowerowym, w ramach assistance pomoc w zorganizowaniu i pokryciu kosztów transportu poszkodowanego do miejsca zamieszkania,
- concierge – finansowana jest organizacja dostarczenia produktów lub rezerwacji pod wskazany adres.
Składniki assistance występują w różnych konfiguracjach, często pod zbliżonymi nazwami, dlatego warto sprawdzić szczegóły danej usługi w dokumencie OWU. Assistance zawsze jest umową dodatkową i znajduje się w osobnym dziale razem z opisanym zakresem, ale i limitami oraz wyłączeniami odpowiedzialności.
Warunki stawiane przez ubezpieczycieli
To właśnie limity i wyłączenia odpowiedzialności decydują o jakości assistance. Cena tego dodatku nie jest wysoka – za rozszerzenie do umowy podstawowej (ochrona ścian przed ogniem i innymi zdarzeniami losowymi) zapłacimy od kilku do kilkunastu procent więcej w stosunku do samej podstawy.
Głównym limitem jest suma ubezpieczenia. Jeśli w polisie wynosi ona np. 15 000 zł, to maksymalnie tyle towarzystwo wypłaci na pokrycie różnego rodzaju napraw, interwencji i innych gwarantowanych w zakresie form pomocy.
Poszczególne limity są od razu podane w dokumencie OWU danej polisy. Limity mogą dotyczyć kwot, ale i liczby interwencji (np. 3 wizyty hydraulika w czasie trwania umowy polisowej). Przykładowe z nich występują na różnym poziomie:
- 3000 zł - koszty naprawy zabezpieczeń (kradzież z włamaniem) - Interrisk
- 2000 zł - koszty napraw i zabezpieczeń przy włamaniu lub próbie - Gothaer
- 1200 zł - naprawa roweru po wypadku - Link4
- 400 zł - naprawa sprzętu i interwencja specjalisty – Aviva
- 250 zł – koszty części zamiennych przy naprawie sprzętu RTV/AGD/PC - Warta
Czym innym są wyłączenia odpowiedzialności stosowane przez ubezpieczycieli. Główne z nich dotyczą wskazania tych przedmiotów, których naprawy towarzystwo nie sfinansuje. To np. przedmioty do prowadzenia działalności gospodarczej, jeśli znajdują się i są używane w ubezpieczonym mieszkaniu.
Assistance nie obejmuje także napraw sprzętu elektronicznego starszego niż wiek wskazany w dokumencie OWU, więc assistance okaże się przydatne, jeśli nasz zepsuty telewizor będzie mieć maksymalnie 10 lat (na podstawie daty w dowodzie zakupu). I jeszcze jedno ograniczenie czasowe - z assistance skorzystamy tylko po zakończeniu okresu gwarancyjnego. A zatem, jeśli sprzęt ma nie więcej niż np. 2 lata, sfinansowaniem jego naprawy powinien zająć się producent.
Polisę dla nieruchomości warto dobrać pod kątem zawartości, jak i ceny. Jeśli chcesz posiadać kompleksowe ubezpieczenie, pamiętaj o wykupieniu dodatków, np. wyposażenia mieszkania czy domu. Taka ochrona przyda się w razie pożaru, zalania czy kradzieży i kosztuje niewiele. A jeśli nie chcesz przepłacać za ten sam lub podobny produkt, sprawdź wysokość składki dla Twojej nieruchomości w naszym kalkulatorze polis mieszkaniowych. W 3 minuty porównasz ceny 18 towarzystw w 1 miejscu i znajdziesz najkorzystniejszą ofertę dla Twojej nieruchomości.