CUR_URL:https://ruko.ubezpieczeniemieszkania.pl/blog/jak-zglosic-szkode-cz.1 Jak postępować w razie szkody mienia?
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej.
Zamknij

Jak zgłosić szkodę z polisy mieszkaniowej?

Redakcja 07.04.2020 21.04.2016
Jak zgłosić szkodę z polisy mieszkaniowej?
Strona główna
/
Blog
/
Jak zgłosić szkodę z polisy mieszkaniowej?
Jeśli w naszym mieszkaniu dojdzie do szkody, a mamy wykupioną polisę na wypadek zdarzeń losowy, możemy otrzymać odszkodowanie. Zdarzenie należy jednak zgłosić zgodnie z zasadami ustalonymi przez ubezpieczyciela. Wyjaśniamy, jak powinna przebiegać cała procedura.

Sama procedura zgłoszenia szkody i uzyskania odszkodowania wygląda podobnie u wszystkich ubezpieczycieli dostępnych na polskim rynku. Mogą jednak pojawić się różnice, zależnie do tego do jakiej szkody doszło. 

 

Szkoda w mieszkaniu – co może się zdarzyć?

Zagrożeń dla nieruchomości jest dużo. Podstawowa polisa na mieszkanie czy dom uwzględnia szereg szkód, m.in.:

  • uderzenie pioruna,
  • huragan,
  • upadek drzew i masztów,
  • pożar,
  • dym i sadzę,
  • wybuch,
  • śnieg,
  • lawinę,
  • zalanie,
  • osuwanie się ziemi.

Najczęstszą przyczyną szkód w mieszkaniach jest zalanie. W ciągu roku zalania stanowią ponad połowę wszystkich zdarzeń zgłaszanych do ubezpieczycieli. Przyczyny są różne: intensywne opady deszczu, awaria sprzętów domowych czy też awarie u sąsiadów.

Największe szkody może wywołać pożar. To jego najbardziej obawia się większość z nas. W wyniku pożaru możemy stracić nawet cały majątek. Do dużych strat może dojść również w wyniku kradzieży z włamaniem.

Poniżej przedstawiamy, jakie dokumenty potrzebne są do zgłoszenia szkody w przypadku pożaru i zalania nieruchomości.

POŻAR

KRADZIEŻ Z WŁAMANIEM

  1. Protokół od Straży Pożarnej (jeśli była interwencja)
     
  2. Lista uszkodzonych przedmiotów
     
  3. Rachunki, faktury i inne dowody zakupu uszkodzonych przedmiotów
     
  4. Rachunki za materiały potrzebne do naprawy oraz faktury za prace fachowców
     
  5. Rachunek strat oraz kosztów, które należało ponieść, by ratować mienie lub posprzątać uszkodzenia
     
  6. Protokół zniszczenia mienia uszkodzonego w 100%
     
  7. Dane sprawcy szkody i jego ubezpieczyciela (jeśli ma polisę)
     
  8. Oświadczenie o nieposiadaniu ubezpieczenia mienia u innego ubezpieczyciela (opcjonalnie)
  1. Lista skradzionych przedmiotów
     
  2. Rachunki, faktury i inne dowody zakupu skradzionych przedmiotów
     
  3. Faktury lub rachunki za naprawę lub wymianę uszkodzonych zabezpieczeń
     
  4. Rachunek strat
     
  5. Kopia dokumentu od Policji informującego o wszczętym dochodzeniu
     
  6. Faktura zakupu alarmu (jeśli był zainstalowany) lub montażu wraz z kopią umowy z firmą ochroniarską
     
  7. Oświadczenie o nieposiadaniu ubezpieczenia mienia u innego ubezpieczyciela
     
  8. Postanowienie o umorzeniu postępowania przygotowawczego (dochodzenia lub śledztwa)

Tabela 1. Opracowanie własne.

 

Jak wygląda procedura zgłoszenia szkody?

W Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia Towarzystwa Ubezpieczeniowe dokładnie określają, jak powinna wyglądać procedura zgłoszenia szkody. Warto zapoznać się z tymi zasadami. Pominięcie któregoś kroku może stać się przeszkodą w uzyskaniu rekompensaty.

Na przykładzie zalania, w kilku punktach, przedstawiamy wzorową procedurę.

 

  1. POWSTRZYMANIE WYCIEKU

Pierwszym i najważniejszym krokiem jest zatrzymanie wycieku wody lub zmniejszenie jego rozmiarów.

  1. TELEFON DO ZARZĄDCY

Drugim krokiem jest powiadomienie o zalaniu administrację budynku. Mamy na to maksymalnie 2 dni od momentu zdarzenia.

  1. ROZMOWA Z SĄSIADEM

Jeżeli zalana została nie tylko nasza nieruchomość, ale także mieszkanie znajdujące się na niższej kondygnacji, mamy obowiązek porozmawiać z sąsiadem i umożliwić mu dochodzenie roszczeń. 

  1. TELEFON DO UBEZPIECZYCIELA

Zadzwońmy do swojego ubezpieczyciela i poinformujmy o zdarzeniu.

  1. PROTOKÓŁ

Jeżeli zalanie było duże i konieczne było wezwanie Straży Pożarnej, Policji czy innej jednostki, musimy uzyskać od niej protokół (raport zniszczeń). Raport potrzebny będzie TU do ustalenia rozmiarów szkód i wysokości odszkodowania. 

  1. DOKUMENTY

Pisemne zgłoszenie szkody, zgodnie ze wskazówkami uzyskanymi od ubezpieczyciela. Najlepszym sposobem jest e-formularz na stronie TU.

  1. LISTA STRAT

Przygotujmy spis zniszczonych lub uszkodzonych przedmiotów. W liście strat należy określić liczbę przedmiotów, ich poszczególne wartości, rok nabycia i nazwy producentów.

  1. RZECZOZNAWCA

Zaczekajmy na rzeczoznawcę i do czasu jego przybycia nie dokonujmy żadnych zmian w mieszkaniu (wyjątkiem są sytuacje, w których zmiany są konieczne do zabezpieczenia mienia). TU ma zwykle 7 dni na przysłanie rzeczoznawcy.

  1. WSPÓŁPRACA

Bardzo ważna jest również współpraca z ubezpieczycielem. Przede wszystkim należy udostępnić mu mieszkanie, by mógł ocenić przyczynę zdarzenia i skalę strat.

 

Sposób zgłoszenia szkody w domu i mieszkaniu

Ubezpieczyciele oferują wiele sposobów na zgłoszenie szkody. Czasy, kiedy konieczne było osobiste udanie się do punktu ubezpieczeń, już dawno minęły.

Przykładowo PZU umożliwia swoim klientom aż 7 sposobów  na zgłoszenie zdarzenia:

  • przez formularz internetowy,
  • przez czat wideo,
  • przez telefon (do wyboru dwa numery),
  • przez SMS o treści SZKODA na podany numer (ubezpieczyciel oddzwania i przyjmuje zgłoszenie),
  • przez wiadomość e-mail,
  • w oddziale firmy,
  • na (wcześniej umówionym) spotkaniu z agentem.

 

Co podać w formularzu zgłoszenia szkody?

Formularze zgłoszenia szkody, zależnie od ubezpieczyciela, mogą się od siebie nieco różnić. Zwykle jednak nie są skomplikowane i z ich wypełnieniem nie powinniśmy mieć trudności.

 

Przykładowy formularz zgłoszenia szkody

Nazwa rubryki Informacje do uzupełnienia
Dane osoby zgłaszającej
  • imię, nazwisko
  • telefon komórkowy i stacjonarny
  • adres e-mail

Adres ubezpieczonej nieruchomości

  • ulica
  • numer budynku/lokalu
  • kod pocztowy
Informacje o zdarzeniu
  • data
  • godzina
  • opis okoliczności
Informacje dotyczące wypłaty
  • numer konta
  • imię i nazwisko właściciela rachunku

Opis uszkodzenia

  • określenie rozmiarów szkody

Tabela 2. Opracowanie własne.

Pytania dodatkowe, jakie mogą pojawić sie w formularzu zgłoszenia szkody:

  • Czy zostały uszkodzone mury i elementy stałe?
  • Czy zostały uszkodzone ruchomości?
  • Czy zostały uszkodzone bramy, ogrodzenia lub budynki wolnostojące?

 

Za jakie szkody nie dostaniemy pieniędzy z polisy?

Istnieją sytuację, w których, pomimo wykupionej polisy i prawidłowo zgłoszonej szkody, nie otrzymamy odszkodowania. Sytuacje te, to tzw. wyłączenia odpowiedzialności. Ubezpieczyciele opisują je dokładnie w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia.

Najczęściej do odmowy wypłaty świadczeń dochodzi, gdy:

  • powodem szkody był zły stan techniczny nieruchomości – np. jeżeli doszło do zalania domu w wyniku nieszczelnych okien lub złego stanu dachu;
  • doszło do ewidentnego zaniedbanie ze strony właściciela – jeśli szkoda powstała w wyniku naszego zaniedbania, np. niezamkniętych lub nieodpowiednio zamkniętych okien, drzwi lub innych otworów;
  • powodem szkody był brak odpowiednich zabezpieczeń – jeżeli szkoda powstała np. w wyniku braku odpowiednich zamków (włamanie).
  • do szkody doszło w wyniku działania mieszkańca pod wpływem środków odurzających;
  • przy zakupie polisy doszło do niedoubezpieczenia – źle oszacowaliśmy wartość nieruchomości lub celowo ją zaniżyliśmy (by uzyskać tańszą polisę).
  • jeśli do szkody doszło w czasie trwania karencji – powszechną procedurą przy ubezpieczeniach na wypadek powodzi jest stosowanie karencji, czyli okresu, w którym ubezpieczenie nie działa (zwykle 14-30 dni od zakupu polisy).

 

Polisę mieszkaniową wybierz zwracając uwagę nie tylko na cenę, ale również na zakres ochrony. Kompleksowe ubezpieczenie nieruchomości zyskasz, wykupując kilka dodatków, np. pakiet assistance. Rozszerzona polisa da Ci większe poczucie bezpieczeństwa. Sprawdź wysokość składki na ubezpieczenie nieruchomości w kalkulatorze polis mieszkaniowych. Dzięki niemu w trzy minuty porównasz ceny aż 18 towarzystw. W jednym miejscu znajdziesz najlepszą dla siebie ofertę. Nie warto przepłacać za ten sam lub prawie identyczny produkt.Sama procedura zgłoszenia szkody i uzyskania odszkodowania wygląda podobnie u wszystkich ubezpieczycieli dostępnych na polskim rynku. Mogą jednak pojawić się różnice, zależnie do tego do jakiej szkody doszło. 

To warto wiedzieć

  1. Najczęstszą szkodą w mieszkaniach jest zalanie, pożar oraz kradzież z włamaniem
     
  2. Sama polisa na dom czy mieszkanie nie gwarantuje odszkodowania, ważne jest prawidłowe zgłoszenie szkody zgodnie z zasadami określonymi przez ubezpieczyciela
     
  3. Towarzystwa Ubezpieczeniowe dokładnie podają zakres dokumentów, jakie należy dostarczyć przy zgłoszeniu szkody
     
  4. Istnieją sytuacje, w który nie otrzymamy odszkodowania, nawet pomimo wykupionej polisy i należycie zgłoszonej szkody – tzw. wyłączenia odpowiedzialności
Autor

Redakcja

Nasza wiedza pozwala dostarczać treści sprawdzone i najwyższej jakości. Nasi redaktorzy są łącznikiem między agentami ubezpieczeniowymi a osobami zainteresowanymi polisą. Dzięki nam możesz dowiedzieć się jak zaoszczędzić na zakupie ubezpieczenia i poznasz wszystkie tajniki produktów polisowych i finansowych.

Wasze komentarze (0)

Potwierdź, że jesteś człowiekiem.

Wyślij

Komentarz zapisany. Dziękujemy.