Sama procedura zgłoszenia szkody i uzyskania odszkodowania wygląda podobnie u wszystkich ubezpieczycieli dostępnych na polskim rynku. Mogą jednak pojawić się różnice, zależnie do tego do jakiej szkody doszło.
Szkoda w mieszkaniu – co może się zdarzyć?
Zagrożeń dla nieruchomości jest dużo. Podstawowa polisa na mieszkanie czy dom uwzględnia szereg szkód, m.in.:
- uderzenie pioruna,
- huragan,
- upadek drzew i masztów,
- pożar,
- dym i sadzę,
- wybuch,
- śnieg,
- lawinę,
- zalanie,
- osuwanie się ziemi.
Najczęstszą przyczyną szkód w mieszkaniach jest zalanie. W ciągu roku zalania stanowią ponad połowę wszystkich zdarzeń zgłaszanych do ubezpieczycieli. Przyczyny są różne: intensywne opady deszczu, awaria sprzętów domowych czy też awarie u sąsiadów.
Największe szkody może wywołać pożar. To jego najbardziej obawia się większość z nas. W wyniku pożaru możemy stracić nawet cały majątek. Do dużych strat może dojść również w wyniku kradzieży z włamaniem.
Poniżej przedstawiamy, jakie dokumenty potrzebne są do zgłoszenia szkody w przypadku pożaru i zalania nieruchomości.
POŻAR |
KRADZIEŻ Z WŁAMANIEM |
|
|
Tabela 1. Opracowanie własne.
Jak wygląda procedura zgłoszenia szkody?
W Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia Towarzystwa Ubezpieczeniowe dokładnie określają, jak powinna wyglądać procedura zgłoszenia szkody. Warto zapoznać się z tymi zasadami. Pominięcie któregoś kroku może stać się przeszkodą w uzyskaniu rekompensaty.
Na przykładzie zalania, w kilku punktach, przedstawiamy wzorową procedurę.
- POWSTRZYMANIE WYCIEKU
Pierwszym i najważniejszym krokiem jest zatrzymanie wycieku wody lub zmniejszenie jego rozmiarów.
- TELEFON DO ZARZĄDCY
Drugim krokiem jest powiadomienie o zalaniu administrację budynku. Mamy na to maksymalnie 2 dni od momentu zdarzenia.
- ROZMOWA Z SĄSIADEM
Jeżeli zalana została nie tylko nasza nieruchomość, ale także mieszkanie znajdujące się na niższej kondygnacji, mamy obowiązek porozmawiać z sąsiadem i umożliwić mu dochodzenie roszczeń.
- TELEFON DO UBEZPIECZYCIELA
Zadzwońmy do swojego ubezpieczyciela i poinformujmy o zdarzeniu.
- PROTOKÓŁ
Jeżeli zalanie było duże i konieczne było wezwanie Straży Pożarnej, Policji czy innej jednostki, musimy uzyskać od niej protokół (raport zniszczeń). Raport potrzebny będzie TU do ustalenia rozmiarów szkód i wysokości odszkodowania.
- DOKUMENTY
Pisemne zgłoszenie szkody, zgodnie ze wskazówkami uzyskanymi od ubezpieczyciela. Najlepszym sposobem jest e-formularz na stronie TU.
- LISTA STRAT
Przygotujmy spis zniszczonych lub uszkodzonych przedmiotów. W liście strat należy określić liczbę przedmiotów, ich poszczególne wartości, rok nabycia i nazwy producentów.
- RZECZOZNAWCA
Zaczekajmy na rzeczoznawcę i do czasu jego przybycia nie dokonujmy żadnych zmian w mieszkaniu (wyjątkiem są sytuacje, w których zmiany są konieczne do zabezpieczenia mienia). TU ma zwykle 7 dni na przysłanie rzeczoznawcy.
- WSPÓŁPRACA
Bardzo ważna jest również współpraca z ubezpieczycielem. Przede wszystkim należy udostępnić mu mieszkanie, by mógł ocenić przyczynę zdarzenia i skalę strat.
Sposób zgłoszenia szkody w domu i mieszkaniu
Ubezpieczyciele oferują wiele sposobów na zgłoszenie szkody. Czasy, kiedy konieczne było osobiste udanie się do punktu ubezpieczeń, już dawno minęły.
Przykładowo PZU umożliwia swoim klientom aż 7 sposobów na zgłoszenie zdarzenia:
- przez formularz internetowy,
- przez czat wideo,
- przez telefon (do wyboru dwa numery),
- przez SMS o treści SZKODA na podany numer (ubezpieczyciel oddzwania i przyjmuje zgłoszenie),
- przez wiadomość e-mail,
- w oddziale firmy,
- na (wcześniej umówionym) spotkaniu z agentem.
Co podać w formularzu zgłoszenia szkody?
Formularze zgłoszenia szkody, zależnie od ubezpieczyciela, mogą się od siebie nieco różnić. Zwykle jednak nie są skomplikowane i z ich wypełnieniem nie powinniśmy mieć trudności.
Przykładowy formularz zgłoszenia szkody
Nazwa rubryki | Informacje do uzupełnienia |
Dane osoby zgłaszającej |
|
Adres ubezpieczonej nieruchomości |
|
Informacje o zdarzeniu |
|
Informacje dotyczące wypłaty |
|
Opis uszkodzenia |
|
Tabela 2. Opracowanie własne.
Pytania dodatkowe, jakie mogą pojawić sie w formularzu zgłoszenia szkody:
- Czy zostały uszkodzone mury i elementy stałe?
- Czy zostały uszkodzone ruchomości?
- Czy zostały uszkodzone bramy, ogrodzenia lub budynki wolnostojące?
Za jakie szkody nie dostaniemy pieniędzy z polisy?
Istnieją sytuację, w których, pomimo wykupionej polisy i prawidłowo zgłoszonej szkody, nie otrzymamy odszkodowania. Sytuacje te, to tzw. wyłączenia odpowiedzialności. Ubezpieczyciele opisują je dokładnie w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia.
Najczęściej do odmowy wypłaty świadczeń dochodzi, gdy:
- powodem szkody był zły stan techniczny nieruchomości – np. jeżeli doszło do zalania domu w wyniku nieszczelnych okien lub złego stanu dachu;
- doszło do ewidentnego zaniedbanie ze strony właściciela – jeśli szkoda powstała w wyniku naszego zaniedbania, np. niezamkniętych lub nieodpowiednio zamkniętych okien, drzwi lub innych otworów;
- powodem szkody był brak odpowiednich zabezpieczeń – jeżeli szkoda powstała np. w wyniku braku odpowiednich zamków (włamanie).
- do szkody doszło w wyniku działania mieszkańca pod wpływem środków odurzających;
- przy zakupie polisy doszło do niedoubezpieczenia – źle oszacowaliśmy wartość nieruchomości lub celowo ją zaniżyliśmy (by uzyskać tańszą polisę).
- jeśli do szkody doszło w czasie trwania karencji – powszechną procedurą przy ubezpieczeniach na wypadek powodzi jest stosowanie karencji, czyli okresu, w którym ubezpieczenie nie działa (zwykle 14-30 dni od zakupu polisy).
Polisę mieszkaniową wybierz zwracając uwagę nie tylko na cenę, ale również na zakres ochrony. Kompleksowe ubezpieczenie nieruchomości zyskasz, wykupując kilka dodatków, np. pakiet assistance. Rozszerzona polisa da Ci większe poczucie bezpieczeństwa. Sprawdź wysokość składki na ubezpieczenie nieruchomości w kalkulatorze polis mieszkaniowych. Dzięki niemu w trzy minuty porównasz ceny aż 18 towarzystw. W jednym miejscu znajdziesz najlepszą dla siebie ofertę. Nie warto przepłacać za ten sam lub prawie identyczny produkt.Sama procedura zgłoszenia szkody i uzyskania odszkodowania wygląda podobnie u wszystkich ubezpieczycieli dostępnych na polskim rynku. Mogą jednak pojawić się różnice, zależnie do tego do jakiej szkody doszło.